Werkwijze

  • Home
  • Informatiepagina's
  • Werkwijze

Hoe aan te melden?
Voor meer informatie, een vrijblijvende telefonische kennismaking of het maken van een afspraak voor een intakegesprek kan je bellen of het contactformulier invullen. Ik ben veel in gesprek en heb niet altijd de mogelijkheid op te nemen of direct terug te bellen. Normaliter bel ik je binnen 5 werkdagen terug al streef ik ernaar dezelfde dag nog te bellen.

Werkwijze
Na aanmelding via telefoon of het contactformulier neem ik zo snel mogelijk contact met je op, in ieder geval binnen 5 werkdagen. We bespreken samen jouw aanmelding en plannen indien gewenst een vrijblijvende kennismaking of een intakegesprek in.

Bij de kosteloze telefonische kennismaking kan je kort iets over je klachten of je hulpvraag vertellen, ik zal wat uitleggen mijn werkwijze en de praktische zaken.

Tijdens het intakegesprek stel ik je veel vragen. Over de klachten die je hebt, waar je tegenaan loopt en waar je hulp bij wenst. Maar ook vraag ik naar jouw krachten. Na het intakegesprek maak ik een kort behandelplan, die we het gesprek erna samen zullen bespreken. Hierna kan de behandeling van start gaan. Ik werk over het algemeen kortdurend, binnen de basisGGZ hebben we een maximum van 10 tot 12 sessies.

De interventies die worden toegepast, hangen af van de klachten of problemen waarvoor jij hulp zoekt. Ik maak het meest gebruik van de onderstaande therapievormen. De behandelingen die ik bied zijn altijd op maat en in overleg met jou.

EMDR
Na een traumatische ervaring of ingrijpende gebeurtenis kunnen hevige klachten blijven bestaan. Voorbeelden hiervan zijn herbelevingen, herinneringen die angst en spanning oproepen, schrikreacties of nachtmerries. Om deze klachten te verminderen kan EMDR een passende behandelmethode zijn. Door het terughalen van de gebeurtenis en tegelijk de ogen te bewegen wordt de herinnering aan de gebeurtenis op een andere manier opgeslagen, waardoor de emotionele lading minder wordt. Voor meer informatie over EMDR, kijk op www.emdr.nl

Cognitieve gedragstherapie (CGT)
Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een vorm van psychotherapie die je leert om anders tegen problematische situaties aan te kijken en er anders mee om te gaan. Cognitieve gedragstherapie gaat er van uit dat problemen beïnvloed en in stand gehouden worden door iemands gedachten en gedrag. Door het onderzoeken, bespreken en veranderen van dat gedrag en die gedachten nemen de psychische klachten af. Tijdens de behandeling werk je actief met de behandelaar samen om tot een verbetering van je klachten te komen. Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van gedragstherapie en cognitieve therapie.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
ACT is een therapievorm die voortgekomen is uit de cognitieve gedragstherapie en waaronder ook mindfulness behoort. Het uitgangspunt is dat vechten tegen onvermijdelijke negatieve of ongewenste gevoelens en gedachten ten koste gaat van een waardevol leven. De therapie combineert acceptatie of aanvaarding van deze gevoelens en gedachten (acceptance) met gedragsverandering die nodig is om jezelf te verbinden aan je doelen en waarden in jouw leven (commitment). Voor meer informatie over ACT, kijk op